Goetz Valien

Press

16/04/09 - Berliner Morgenpost

"...Dabei beruft sich der Künstler auf die Wirklichkeitsvorstellung des Konstruktivismus, der in der Realität nur eine subjektive Wirklichkeit sieht. Valiens reale Konstruktionen werfen Frage auf, fordern individuelle Sichtweisen heraus. Entgegen ihrem scheinbaren Realismus sind Valiens Arbeiten nicht als Abbildungen zu lesen, sondern als Zustände, als transitorische Möglichkeit eines Bildes der Wirklichkeit..."

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05/04/09 - I Heart Berlin

Have you ever wondered who is responsible for the giant painted movie posters that you can see on some movie theaters here in Berlin, for example at Kino International or at Cinema Paris? I always liked those and I think it’s sad that you see them less and less. Goetz Valien is the artist who painted all of them, and since 1992 he is the last one of his kind.

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05/04/09 - Lodown Magazine

"...In each of Valien's paintings a simple phrase, such as “Trial,” “Hold On,” “Nix is Fix,” and “In Us We Trust,” attempts to give voice to the enigmatic figures; the figures, in turn, try to embody the mystery of the Mondrian-esque spaces of light and form. Each transmutation/translation, then, would be not only a reduction, but would also expose the gaps between written language, figuration, and colored composition. Or perhaps these three planes of representation never intersect, confronting our prejudices that realist paintings represent a cohesive reality rather than an a complete metaphysical illusion, and meaning, if ever meant, remains inscrutably unskewered..."

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06/02/09 - Indecent Exposure Press Release

"..."Hold On,” Goetz Valien's third solo exhibition at the loop – raum für aktuelle kunst plies the viewer with deliberately philistine imagery—sunsets, art deco buildings, and beautiful women—that agitates a swirling lattice-work of light and space. Valien, the last movie billboard painter in Berlin, understands how a single image cannot portray an entire narrative, but how manipulating color, composition, and text can intimate a film's spirit..."

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06/02/09 - Öffentliche Erregung Press Release

"...Der letzte Kinoplakatmaler Berlins zeigt in seinen Arbeiten eine prägnante popkulturelle Symbolik und einen Hyperrealismus, der in der vielschichtigen Architektur seiner Räume und den konstruierten Idyllen seiner Motivwelt zutage tritt. Idyllen, die sich bei Betrachtung mehr und mehr entlarven. Seine Bilder scheinen sich in den Zwischenräumen von Realität und Phantasie einzunisten. Oft streifen sie die Ikonografie der Werbeästhetik, und unterwandern diese doch in einer subtilen Verweigerungshaltung oder konterkarieren sie..."

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